mandag 24. august 2009

Dommerseminar i NRL

I helga var det dommerseminar i rallyforbundet, og jeg var invitert med av styret som skriver, medhjelper, se ting fra ikke-dommers ståsted og som hyggelig selskap (det siste lagt til av meg selv, he he). Vi kom hvert fall opp på fredag kveld for sosialt samvær, og det var koselig! Var noen dommere jeg ikke hadde truffet før også, så veldig ålreit med et fjes på navnene =) Flott å vite at det er så mange som vil jobbe for å føre rallysporten videre og gjøre den bedre - mange hadde reist langt for å få til dette seminaret!!
De av dommerne som ikke visste at jeg var kontrollfreak og veldig opptatt av regler og at de skal forståes rett fikk vite det nå - ho ho ;o) Fikk tilbakemelding fra noen om at det av og til tok litt av, men også at de syns det var fint at jeg var der og satte ting litt på spissen :-p
Lørdag og søndag ble det satt opp baner (var gjennom alle klasser i løpet av helga, og valgte baner som hadde de momentene dommerne var usikre på inne og gjerne ville se ute) som ekvipasjer skulle gå, og flere dommere skulle dømme samtidig, for at de skule få sjansen til å sammenligne dømmingene sine. Veldig hyggelig å se at dommerne dømte så og si likt. Der de var uenige eller usikre diskuterte de seg gjennom og fram til en felles løsning, som senere ble tatt med inn og diskutert med den andre halvparten av dommerne som var og dømte en annen bane, og deretter ble det konkludert med hvordan de skulle gjøre det i framtiden. Noen tekster ble gjort om både under "utføringen av øvelser" og andre steder i dommermanualen som et resultat av alle diskusjonene.
Tusen takk til vennene mine som kom og gikk baner for oss i helga så dommerne fikk noen å dømme =) Ekstra takk til Kristin som kjørte langt og lenger enn langt begge dager for å hjelpe oss med dette!
Når det kommer til Mias innsats, så fikk dommerne virkelig noe å bryne seg på, som ventet. Mia gjør så mye rart utpå der at det er ikke lett å få med seg alt.... ;oP Likevel endte dommerne på samme poengsum stort sett gjennomgående, noe som er imponerende! Jeg for min del fikk virkelig kjørt meg som hundefører i helga utenom Mia også. Jeg gikk med Frida, Akela og Targa i tillegg til Mia, og da jeg gikk samme banen med fjerde hunden på rad skal jeg si dere det gikk rundt oppi topplokket. Men det var veldig gøy å gå med så mange ulike hunder, og jeg fikk til og med skryt fra flere for føringa mi =) Og DET betyr mye det! Mia gikk fire ganger, og siste gangen gikk hun faktisk veldig bra (alt er relativt), og jeg kunne være superfornøyd med hunden min :)
Og jeg har funnet ut hva som kan slite ut Mia såpass at hun sover ordentlig både i bilen på vei hjem OG en del når vi kommer hjem: Tre dagers seminar med nye inntrykk, mennesker og hunder og forholde seg til hele tiden. Det spørs vel hvor ofte vi får til det.....
Takk for et SUPERT seminar, alle dere frammøtte!!

1 kommentar:

  1. Selv takk Merete! Det var flott å ha en "regelrytter" med oss ;-)
    Takk også for kjøring til og fra flyplassen. Det var kjekt å bli litt kjent med deg :-D

    SvarSlett