fredag 14. februar 2014

Hundetreningen min om dagen

Min hundetrening om dagen dreier seg nesten bare om én ting; at jeg skal bli bedre på kriterieplaner (min nye hobby). Fordi jeg ikke kan konkurrere lenger så må jeg sysselsette meg selv på et vis som gjør at jeg klarer å holde motivasjonen oppe :)

Så nå trener jeg meg på å skrive kriterieplaner. Formålet er egentlig rettet så langt fram som til neste hund. Når den kommer, DA skal jeg være god på kriterieplaner da! Og det skal hjelpe oss veldig for å få framgang i treningen selvfølgelig :)

Nå er det jo ikke slik at jeg syns det å øve seg på å skrive teoretiske planer er det som kommer til å hjelpe meg mest for å få framgang med neste hund! Og da er det enda godt at jeg har to hunder som gjerne vil være med meg ut å trene slik at jeg får øvd på å trene etter fast kriterieplan i praksis også :) God plan + god trening vil gi resultater!

Kriterieplanene for de øvelsene vi holder på med er skrevet, og det hjelper veldig å ha delt det opp slik på forhånd. For det første vet jeg akkurat hva jeg skal trene på og hvilket nivå vi er på, for det andre blir jeg mye bedre på å ikke være forut for min tid, for det har jeg vanligvis en lei tendens til. Vil gjerne at ting skal gå litt fortere enn det det gjør ;)  Nå har jeg derimot skjønt (og begynt å gjøre i praksis) at hvis jeg er nøyere med å stabilisere underveis, så vil det faktisk på sikt gå fortere mot ferdig øvelse (tenke seg til...  :-D ).

For øvrig er det veldig gledelig å trene med Dina om dagen, for hun kan en del ting som jeg ikke visste at hun kunne. Vi trente jo en del før, men er lenge siden sist at hun var med på treninger fast, og det er rett og slett en del ting jeg har glemt at hun har trent på, som hun nå gjør så pent så. Veldig hyggelig å oppdage - både at jeg faktisk har trent henne i det, OG at hun husker det!

Det jeg nå må bli flinkere til det er å trene oftere. Med tanke på neste hund, kan jeg jo like gjerne få inn vanene nå med en gang. Momentet som skal trenes på står jo bare på meg (som vanlig), og JEG kan jo lære meg å ta riktige valg og strukturere hverdagen min slik at jeg får til flere treninger fordelt utover uka. Har jo to hunder nå som gjerne hjelper meg med den oppgaven :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar