fredag 24. august 2012

Merete putter ting i øya til Mia på trening...

I går var jeg og trente litt HTM med Mia. Vi skal på konkurransen på Nannestad i morgen, så jeg skulle gjøre siste finpussen. Bare veldig dumt da at jeg trener med en jakke som har to duppeditter nederst som henger inn i øynene til Mia. Dette gjør etterhvert at Mia ikke vi gå mellom bena mine lenger. Det vil si, hun gjør det, masse treningsiver, men med hodet og øynene trygt plassert midt mellom bena mine, og ikke ute der hvor de ekle tingene man får i øya er. Det skal sies at jeg ikke forstod dette med de duppedingsene før det var gått alt for lang tid, og nå lurer jeg veldig på om Mia kommer til å gå med hodet midt mellom bena mine i morgen, eller om hun faktisk kobla det til jakka, og dermed kommer til å gå i rett posisjon på konkurransen... Tenk å ha en så håpløs hundetrener...   :-/

Vi fikk i hvert fall jobba mye med "hode", som ikke var noe problem, for ved rumpa mi hang det ingen duppeditter ned fra jakka, så der kunne hun være der hun skulle :)  Oppdaga på tirsdag at Mia ikke kunne gå sidelengs i "hode" særlig bra. Og det var jo en ulempe siden jeg har lagt det inn i programmet, helt sikker på at hun kunne det. Men det fikk vi i hvert fall retta opp en del i går, for hun kan jo gå sidelengs i andre posisjoner, så det var i grunn bare 4 klikk for rett bakbeinsbevegelser, så skjønte hun tegninga :)

Vi har også en overgang i programmet vårt, som jeg lærte Mia på tirsdag. I løpet av noen repetisjoner gjorde hun det kun på kommando (lærte det inn med håndhjelp), og det kunne hun jammen meg fortsatt i går! Innimellom er det mer trist en andre ganger at den hunden der ikke viser alt hva den kan av øvelser inne i konkurranseringen...

Men når man først er inne på det sporet - det er faktisk deilig at mitt eneste mål for konkurransen i morgen er at Mia skal synes det er gøy i ringen. Det håper jeg virkelig at jeg får til!
Jeg har faktisk en liten jobb å gjøre med meg selv der, for om jeg plutselig begynner å tenke for mye på konkurransen, så har jeg litt vanskelig for å glemme det igjen. Jf. når jeg trener på treningsstudioet. Kommer dit med klare planer om at i dag er dagen for å bare ta det med ro, ikke strebe etter noen mål eller noe, bare være fornøyd med at jeg i det hele tatt er der. Så begynner jeg feks å sykle, og et eller annet sted underveis oppdager jeg at jeg KAN jo klare rekorden min om jeg bare setter inn nå... Og da klarer jeg ikke å la være.... Den tankegangen der er helt håpløs ift mitt prosjekt med at Mia bare skal synes det er gøy. Men jeg håper nå, med det nye programmet mitt (med mindre jeg klarte å ødelegge hele den ene posisjonen med treninga mi med ting i øya til Mia i går selvsagt...), at Mia synes det programmet er så ålreit at det faktisk lar seg kombinere :o)  Det hadde vært en seier det! Men det vet jeg i grunn ikke før vi er i ringen, så det gjenstår og se.

Nå har jeg i hvert fall funnet ut i dag at Mia synes chapati er guds gave til Mia, og dermed har vi forhåpentligvis en god matbelønning i det til i morgen =)

Konkurransen kom i grunn litt brått på meg, har liksom ikke vært helt klar over at det var allerede i morgen, men det er jo bare å kjøre på. Jeg gleder meg i grunn mest til treningskonkurransen som skal være etter det offisielle, hvor vi bare kan ha det morsomt og leke i ringen :)

Jeg har en plan for oppvarming, entring av ringen, belønning etterpå og noe av hva vi skal gjøre i treningskonkurransen. Det jeg ikke har en god plan på er akkurat under nummeret vårt i den offisielle. Rett og slett fordi jeg ikke aner om det jeg skal gjøre der inne virker eller ikke på Mia ift arbeidslysten hennes. Det virker på trening, og det er det jeg vet... Ikke orker jeg å ha plan A, B, C, D og E heller, så det får bli litt som det blir... Og ut fra det må jeg legge en mer konkret plan til neste konkurranse. Jeg har i hvert fall en plan om at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. En lurvete plan, og sikkert ikke særlig lur, men jeg har i hvert fall tenkt på det... :)

I ettermiddag har Dina vært med og gått og vært ute i skogen i over en time =) Hun starta dårlig, med å sette seg ned etter 50 meter eller noe, og gjorde det samme en gang til etter kort tid. Da bare jeg henne litt, så gikk hun litt selv, så bare jeg henne litt igjen. Og etter det gikk hun selv :)
Hun har plutselig begynt med å skulle nedi bekker når hun er i skogen, det er noe hun aldri har gjort så lenge jeg har hatt henne, men denne turen var inget unntak. Hun bader jo ikke, men vasser og drikker litt vann. Noe nytt må man jo begynne med når man er 6 år  :o)  Og nå i kveld har hun liggi rett ut og pusta vanlig, bare avbrutt av litt chapatispising innimellom. Tror Dina syns at ettermiddagen/kvelden i dag har vært en god en!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar