lørdag 7. april 2012

Rallyintro med Dina!

Jeg har kommet på hva det tredje kurset Dina skulle på var - to dager i påsken, en med rally, en med freestyle.
I går var vi på rallylydighetskursdagen. Jeg koste meg!! Og det gjorde nok Dina også.

Hadde meldt oss på et introkurs i rally. Hovedsakelig fordi jeg egentlig ikke har grunntrent Dina så mye... Hun har "lidd" litt under å være hund nr 2 (hund nr 2 kan nemlig alt nr 1 kan, enda man brukte mye tid på jobbe det inn med nr 1, og ikke har brukt nesten noe tid på det med nr 2. Et merkelig fenomen det der...). Men det biter jo selvsagt en selv i rumpa, som alt annet :o) Dina har gått rally med å kunne sitt, dekk og å følge etter håndtarget. Stakkars hunden har jeg egentlig ikke trent ordentlig i fvf, ikke kunne hun holter osv. Men det meste går når de kan sitt, dekk, håndtarget og egentlig bare går på venstre side av seg selv. Jeg har levd godt på den i klasse 1 og 2... Men i det siste har jeg begynt å trene mer ordentlig på disse grunntingene. Det KAN jo være greit å ikke måtte bøye seg ned (langt ned til en sheltie) og bruke håndtarget og styr og årn bare for at hun skal sette seg noenlunde rett på en holt. Litt enklere om hun bare satte seg av seg selv liksom :o) Og ikke minst hadde en forståelse av hva vi holdt på med, he he :)

I forbindelse med dette, så tenkte jeg at vi får begynne på bunn, og meldte oss på et introkurs, regna med vi skulle jobbe med noen grunnøvelser. Vi startet med å trene på omvendt lokking, og vi jobbet også med en ny variant for meg, slenge godbiter i skål som de bare skal overse, for å få belønningen jeg har i andre hånda. Jeg trodde vi skulle slite med den, men Dina testa ikke å gå i skåla for å ta de en eneste gang. Det gikk så bra at jeg tror vi gjorde noe feil ;) Skal teste med ny skål som lager mer lyd neste gang. Fikk også tips om en lignende øvelse med godbiter på gulvet som hunden skulle gå over. Den skal vi også få gjort en dag.

Så trente vi "ikke bry deg om kjeglene"-øvelse. Dina har de siste konkurransene godt bort og snust på eller tråkka på flere skilt, fordi hun tror det er targeter. Dette var ikke et problem før vi begynte med mer targettrening for å si det sånn =) Så jeg har jobba litt med å få det bort igjen, hovedsakelig med å være tydelig på hva vi skal, altså gi kommandoene i tide, og holde god nok avstand til skiltet, slik at det ikke blir SÅ naturlig å tråkke på det i forbifarten. Det har virka greit nok det, men noe henger igjen. I tillegg har vi trent fremmadsending til kjegle, og da er det ikke rart man blir en litt forvirra sjel når kjeglene plutselig IKKE skal gås bort til likevel. Vi fikk jobba masse med det i går, å klikke så hyppig at hun ikke skal rekke å gjøre feil, først med meg nærmest kjeglene, deretter med Dina nærmest kjeglene. Tror hun i løpet av veldig mange runder hadde fire ganger hvor hun gikk bort og testa om det var å gå bort til kjegla som var jobben. Da begynte vi på nytt, fikk belønna henne før der hun gjorde feil sist, Dina var opptatt med å spise godbit mens vi passerte kjegla, og voila! så hadde hun noen erfaringer på å passere kjegle uten å snuse på den. Deretter var det bare å passere igjen, og det gikk som smurt.
Som et siste ledd la jeg inn litt sladretrening på kjeglene, og det fikk også veldig god effekt. Hun hadde noen runder på slutten hvor hun ser på kjegla og er på vei mot den, men snur og velger å komme til meg istedet for å gå bort til den.
Så første del var egentlig litt mer "ignorer kjegla, se på meg"-trening. Siste delen går på når hunden ser kjegla likevel, hva skal den gjøre da. Fungerte fint.
Det var så deilig å være på kurs med Dina igjen. Lenge siden! Det var også faktisk deilig at det ikke var ag-trening, men at vi to gjorde noe "tett samarbeidsaktig" sammen. Koser meg med verdens beste Dina når vi har god ro og fokuserer bra og klarer å få til riktig så mye! En god økt!

Så hadde vi to små kombinasjoner med rallyskilt. I konkurransepsykologikursets ånd, bestemte jeg meg på forhånd for hva jeg skulle gjøre med Dina underveis i banen, og ha fokus på det.
Dina ble veldig fokusert på de som stod og var publikum, og dempa veldig. Jeg merka det med en gang jeg kom innafor gjerdet, og begynte da å bruke sladretrening på det. Det skulle jeg ikke gjort. Når det gjelder mennesker (som Dina egentlig ikke bryr seg så mye om når de ikke tar kontakt med henne), så tror jeg slardetreninga egentlig bare forteller henne at de er noe å passe seg for... Men da vi kom i gang og gikk banen, så gikk det greit, jeg gjorde det jeg skulle ift å gi kommandoer på rett sted osv, men hun dempa en del. Tid for tilbakemelding fra instruktør, så rett ut å gå samme banen en gang til. Instruktøren var enig i at hun dempa veldig, og jeg fikk egentlig bare beskjed om å rose høyere, snakke mer med henne, da hun kommer opp av det. Så da gjorde jeg det - og det gikk mye bedre, hun løfta seg veldig! =) Et stort pluss var at all treninga på på plass og holter begynner å virke, hun går nærmere, og ikke minst så setter hun seg av seg selv på holtene (minus en gang, hvor jeg hjalp henne med håndtarget for at hun ikke skulle bli alt for skjev). Vi har også trent mye på "sitt opp" i det siste (har plutselig oppdaga at hun ikke kunne det, og ikke kunne hun lokkes opp i det heller. Jammen ikke greit å holde styr på to hunder og hva de ulike kan... Tror to holder med andre ord), og jammen gjorde hun ikke "sitt opp" flere ganger både utenfor og inni kombinasjonene på kursstedet. Det er første gang jeg har fått testet om det går an å bruke kommandoen, vi har tidligere bare jobba med å få inn bevegelsen. Flink hund!

Så bygde de om banen så vi skulle gjøre det samme en gang til, men med ny kombinasjon. Klok av skade tenkte jeg at "nå bare går jeg inn, tar henne inn på plass og begynner å gå, vi bryr oss overhode ikke med de menneskene som står og ser på". Flinke meg tenker over hva jeg skal GJØRE, og er riktig fornøyd med meg selv. Men så virker det ikke - hun demper de som står og ser på nå også, før vi har startet. Ikke så ille som første gangen, men det var ikke sånn jeg syns det skulle se ut (altså ikke sånn jeg hadde sett for meg i mitt hode, når jeg var flink å gå rett på, vise vei og ikke bry meg om de rundt). Raskt over til plan B (flinke meg igjen!) - sett henne ned på plass og belønn "på plass", IKKE at hun tåler menneskene rundt. Da var vi klare til start innen rimelig tid, og vi gikk på fra start, fortsatt med mye ros og høyt snakking. Og det virker det!

For øvrig ble jeg litt nervøs av å skulle gjøre noe i den ringen mens de andre så på, så jeg fikk trening i å skyve bort tanker og å konsentrere meg om jobben min (som er å ta vare på hunden selvsagt).

Det var et godt kurs for meg og Dina; vi fikk kvalitetstid sammen, vi fikk trent på at vi ikke trenger å gå bort til alle kjeglene vi ser, jeg ble nervøs og fikk trent på å trenge bort de tankene, jeg fikk erfaring med hva jeg kan gjøre om Dina demper veldig de som står rundt (ikke bry oss om det, og konsentrere oss om å jobbe med og belønne øvelsene, ikke noe annet), og jeg fikk noen nye ideer til selvbeherskelsesøvelser.

Fin-fin dag i går!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar