lørdag 7. januar 2012

Trening og skogstur på meg og Mia!

I dag var jeg og Mia på trening i Lillestrøm med Lajla, Nova, Thyra, Sonja, Emil og Leo før vi gikk tur i skogen på Vestli med Ingunn, Espen, Nico og Mocca.

På trening jobba vi med "høyreposisjonene" (hunden har høyre side mot kroppen min) i heelwork. SYys Mia har blitt ekstremt flink til å skjønne konseptet med å henge på benet mitt når det flytter seg, og har også fått en god forståelse for å flytte rumpa si etter meg, hun oppsøker kroppen min bedre med hele seg enn hun noen gang har gjort før. Hun er god på det til høyre - en langt større utfordring til venstre...

Vi begynte på det å være i posisjon bak meg, men fordi jeg trente mange korte økter alene måtte jeg stå inntil bil for å få det rett. Må komme oss vekk derfra i en fart. Men fordi hun har så god forståelse av å rette seg opp ved å bruke rumpa nå (dette avsnittet høres ikke bra ut for de som ikke trener hund...), så tror jeg ikke den posisjonen blir så vanskelig. Hun har begynt å følge etter og oppsøke posisjon også når jeg trekker meg fra henne, og jeg kan gå forover og bakover i alle posisjoner.
I foran høyre begynte jeg også å gå vendinger, noe som gikk overraskende bra, hun søker inn med rumpa for å beholde rett posisjon der også.

Så begynte jeg med å stå foran meg mot venstre. Mia var en lang stund overbevist om at jeg tok feil - å stå foran mot venstre er FEIL, at jeg ikke kan huske at det er mot høyre!!? Brukte håndtarget for å flytte henne rundt (hun tilbød diverse høyreposisjoner i en djevelsk fart mens jeg gjorde så godt jeg kunne med å få henne til å stå mot venstre), og hun følger etter første delen når jeg bryter henne fra en høyreposisjon, men når hun er kommet så langt at hun skal snus for å komme inn i venstre foran så protesterer hun litt. Hun har en håpløs mor, som surrer så fælt med hvilken vei hunden skal stå. Går ikke an tenker Mia! Og Merete har lært til neste hund at begge veier i alle posisjoner bør trenes inn så og si parallellt, slik at hunden ikke tror du har blitt helt koko når du plutselig bytter side. Jeg begynte å jobbe med På plass på begge sider med en gang jeg fikk henne, og det var jo med vilje, så hvorfor jeg ikke gjorde det her, kan man jo lure på....
Fikk i hvert fall belønnet masse at hun stod stille i posisjon - Mia fortsatt noe tvilende til om hun fikk belønning for rett ting... Da vet vi hva vi skal jobbe med! Kan nok være lurt å begynne økta med å jobbe med "fot" (på plass på høyre side), for den har hun jo et forhold til fra før, og så bare elegant føre den over i en annen venstreposisjon... eller noe.. :)

En ting er sikkert - dette er veldig gøy å jobbe med! Vi skal jo bli heelworkmestere i vårt neste liv, så det er bare å jobbe på!
Kurset jeg skal ha i Heelwork starter nå i januar, og jeg gleder meg veldig! Kurset er fullt, og vi skal kose oss med hyggelige mennesker, fine hunder og mye bra posisjonsjobbing (til begge veier parallellt ja:)) Hjemmesiden er her: www.sidevedside.webs.com

Skogsturen vi gikk etterpå var midt i blinken! Mia fikk løpt og løpt og løpt (det er jo tross alt derfor hun har kommet til jorden), og jeg fikk gått opp djevelbakken som skal være med på å gi meg fantastisk mye bedre kondis i løpet av året. Midt i bakken banner jeg hver gang, og på toppen tenker jeg at "det er jo ikke så ille" (og det er det jo ikke heller...). Fantastisk bra å gå nå - det kan holde seg sånn - passe lite snø som ikke er glatt og -3 grader - helt perfekt vinterturvær.

På gjensyn der som måtte lese dette! =)

1 kommentar: