mandag 18. oktober 2010

Trening

Jeg er så heldig å ha to hunder som elsker å trene og som er med på alt! Det er en herlig følelse, deilig og befriende for en som er glad i å trene hund :)
I forhold til konkurranse har jeg jo bestemt meg for å trene mot rally-lydighet med begge hundene, ved siden av det er det ag for Dina og freestyle for Mia. Dette kommer i førstehånd nå, alle andre grener får komme siden. I tillegg til øvelsene til disse grenene kommer jo annen aktivisering, som balanseøvelser, nesearbeid, hjernetrim, beriking osv.

Jeg og Dina har hjemmelekser, øvelser vi skal trene på til klikkertrenerkurset vi går. Noen øvelser har gått greit fra starten av, noen øvelser slet vi veldig med i starten, men har kommet godt i gang med, mens andre sliter vi fortsatt med. Det er jo ulike måter å trene på, som frishaping, lokking, targeting, imitering osv. Jeg bestemte meg da jeg startet der at jeg skulle frishape alle øvelser. Det har jeg også gjort. Og som sagt, noe er vi i mål med, andre ikke. Mulig jeg hadde hatt hjelp av å bruke andre metoder på noen av øvelsene for å få de i mål "i tide", men det var ikke aktuelt for meg. Jeg ville lære meg ren frishaping og bruk av dette og mulighetene det gir, og dermed var det uaktuelt å blande inn noe annet.

I panikken som tidvis har oppstått fordi vi ikke er i mål innen tiden, har jeg også begynt å tenke på hva vi "trenger" og ikke trenger av øvelser.... Det har jo ingenting med eksamen å gjøre, den får vi møte opp på og se hva som skjer :o) Men siden noen øvelser da ikke er ferdige, så tenker jeg framover på hva vi har bruk for i konkurransegrenene vi skal være med i. I rally-lydighet kan en lokke mye med hender, og jeg og Dina har kommet vanvittig langt med det til nå, vi skal videreutvikle og bruke håndtarget, fingertarget, og jeg har håp om at enten targetstick eller rumpe-target skal få orden på utgangsstillinga. Det er vi ikke i gang med enda, men jeg gleder meg til å begynne å jobbe med det, jeg har stor tro på at en av de kan få den på plass. De må selvsagt kunne en del kommandoord også, og der er vi i gang og jobber oss sakte men sikkert mot målet. Det er en av hovedutfordringene med frishapinga syns jeg, det er så lett og bare shape og shape i vei, uten å egentlig få satt det i noe system og få full stimuluskontroll på det. Så der har vi en jobb å gjøre - godt man ikke blir arbeidsledig for det om kurset er ferdig snart :)

Det jeg er mest fornøyd med ift trening til kurset er hvor fort Dina skjønte systemet vi trente etter, og at det ga resultater. Jeg rev meg godt i håret noen ganger da vi begynte med enkeltdekk og sitt og bli. For det første det å få rett posisjon kunne jo ta sin tid i starten. Ikke bare ifm selve treninga, men også alle forstyrrelsene som var ute, hun ble forstyrra av "alt", særlig når det var litt mørkt ute. Og så skulle jeg begynne å gå fra. Gud bedre! Etter å ha trent på det to ganger om dagen i en uke lurte jeg på om jeg skulle legge bort alle øvelser som hadde "gå i fra", for det var en prøvelse for tålmodigheten :) Vi begynte på nytt hver eneste trening virka det som, og hver gang vi hadde kommet ett skritt videre kom det noen forbi som forstyrra og ødla alt igjen.... MEN så plutselig begynte det å gå bedre litt raskere, og det var veldig deilig, veldig glad for at jeg ikke gav meg! Nå kan hun både ligge og sitte relativt langt fra meg (ift hvor vi starta... ;)), og hun blir der litt. Ikke så lenge som øvelsen tilsier, men såpass lenge at jeg er veldig fornøyd med henne. Jeg syns det er ganske kult at Dina klasker ned i dekk og jeg kan gå rett i fra og bli stående fra henne en stund uten å ha sagt et ord eller rørt på en finger, hverken for at hun skal legge seg eller for at hun skal bli når jeg går. Dette er en av shapingens gleder for meg, at jeg (veldig snart) rett og slett kan ha en full fellesdekk på trening uten å ha sagt et pip til henne. Sånt syns jeg er morsomt da :-D

Utgangsstilling og apport er to øvelser vi ikke trenger å ha ferdig frivillig i hverken rally eller ag, derfor legger jeg ingen vekt på de framover. Utgangsstillingen skal på plass med tid og stunder, som jeg skrev over, men apport trenger vi ikke til konkurranse. Jeg fortsetter å jobbe med apport, fordi det er morsom aktivisering, men det blir nok ingen lydighetsapport. Ser nytten av leke ifm innlæring av musematte på Dina, så skal jobbe med lek videre også. Det har blitt bedre, men ikke på langt nær sånn som det "skal" se ut.

Med Mia skal hovedvekten være på rette holter, rette "stå", bakpartskontroll og rygging, og å kunne gå en konkurranse uten å ta av.. He he :) Mia hadde forresten for første gang på trening i går kveld sånne venstresvinger som jeg beundrer andre for å ha ;-) At når jeg går venstrevendinger så kan jeg omtrent stoppe på stedet og vende også bare hopper hun med rumpa etter i vendinga før hun går videre, alt sammen i flyt/fart. Litt vanskelig å forklare men.

Mye om Dina denne gangen. Jeg har tenkt mye på dette med de leksene vi har hatt å trene på og hva vi skal videre. Tror jeg har funnet en grei løsning for vår trening framover. =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar