tirsdag 6. juli 2010

Livet er herlig dere!

Har for tiden tre hunder her hjemme, og kunne ikke hatt det bedre! Snakk om å kose seg gløgg i hjel! Passer Lingo (alaska husky) i to uker, og alt går bare så bra! Lingo er en herlig fyr, en helt perfekt hanhund.
Da han kom på fredag bandt jeg alle hundene på hvert sitt sted i stua, hovedsakelig for at Dina skulle få ro. Hun syntes at stor ny hund var i meste laget, men hun roer seg heldigvis godt på bindetrening. Etterhvert slapp jeg løs Mia, og så Dina, sånn at Lingo ikke kunne gå bort til Dina mens hun var bundet uten at hun hadde sjanse til å komme seg vekk. Etter at Dina hadde sett at Lingo bare lå og sov og egentlig ikke brydde seg gikk alt veldig bra, og fra og med da har alle vært løse sammen hele tiden. Nå er det som om Lingo har vært i flokken hele tiden, og ingenting er noe problem =)

Tenk at det går an å få det så mye bedre bare fordi man har tre hunder å passe på i stedet for to! Herlig å se en velfungerende sammensetning av hunder, herlig å gå tur med tre så greie hunder sammen, herlig å trene med de hver for seg, enda morsommere å trene de samtidig (i et evig kaos og virrvarr, særlig ute med alle båndene som går på kryss og tvers), og FOR en glede å komme hjem til TRE overlykkelige hunder! Det er livet sitt det!

Lingo er ikke mye trent med, og han har fått sine første opplevelser med at lekeplasser man går forbi ute også er til for hunder :o) I går hadde han sin første labb oppå en huske og han gikk opp med tre ben på en stubbe (bakbena satt langt inne). I dag gikk vi forbi en annen lekeplass, og Mia og Dina løper rett bort til noen stenger med plate på og hopper opp og setter seg på de. Jeg gjorde et stort nummer ut av at de fikk godbit når de gjorde det, mens Lingo så på med store øyne. Så var det Lingos tur, vi jobba med den laveste plata. Frambena kom fort oppå, det huska han fra stubben i går. Så tok jeg han av, lot Dina hoppe opp på og sette seg et par ganger, så tok jeg Lingo igjen. Og han hadde fulgt med! Han hoppa rett oppå og var nede i sittestilling i lufta allerede før rumpa traff plata! Fantastisk! Lingo lærte mange øvelser av å bare se på Gaya da jeg hadde henne, og imitasjonslæring hos han går VELDIG fort - utrolig gøy :-D Vi avslutta med at alle hunden satt på hver sin plate mens jeg gikk litt unna og tilbake igjen før jeg belønna - flinke hunder! Da vi kom utenfor hjemme så Mia et tre hun ville ta tarzan på, så tenkt så gjort, og da gjør Dina det også. Igjen ser Lingo på hva de får godbit for. Jeg tar fram en godbit til Lingo og lokker han mot treet, han bjeffer "men-går-det-an-detta-a"-bjeff (sånn hadde Gaya også når jeg ba henne om noe hun egentlig ikke trodde var mulig), før han tar sats og plasserer begge frambena godt oppe på treet ;) Vi gjorde det igjen med alle tre samtidig, og alle stod så fint ved siden av hverandre oppover treet =)
Begge disse to tingene når alle gjør det samtidig må jeg se å få tatt bilde av - han må jo få med seg noen bilder når han drar herfra så de kan få se alt det nyttige han har lært mens han har vært her! Og når vi er inne på å imitere - på prøve og feile i stad reiste Mia seg opp på to ben og hoppa bakover, fikk godbit for det, og da gjorde Lingo det samme! Man kan jammen hoppe bakover på to ben selv om man er 11!!! år!

I går var vi på rallytrening, og med Dina trente jeg dekk under baklengs marsj (vet ikke om det akkurat kan kalles det, men vi trente hvert fall på det), sitt og bli og dekk og bli. Setter ikke navn på noen ting, hun tilbyr alt frivillig. Kan godt hende hun hadde kunnet både sitte og dekke lenger om hun hadde blitt bedt om det, men jeg har altså foreløpig ikke kommandert henne noe.
Mia hadde tidenes beste fri ved fot, har aldri følt at hun har gått så bra noen gang - så PÅ og konsentrert og flink, med bra holter og alt! Vi trente også sitt og løp i fra, noe hun klarte hver gang - vi hadde en god treningsdag i går med andre ord.
Jeg skulle egentlig bare ha med de to, men Lingo hadde så lyst til å bli med at jeg ikke hadde hjerte til å ikke ta han med. Lingo trente lineføring og stå under marsj, og var kjempeflink - det var løpetidstispe på trening, men han klarte å konsentrere seg veldig bra for det!

I dag var jeg og Mia og gikk tur med Ingerid og Vegard og Vips, og Mia var like rolig og flink som jeg hadde forventa at hun skulle være. Tror Vips likte puddeldyret :) Neste uke skal vi avansere til Lingo og Dina, og jeg regner med at det også kommer til å gå bra. Lingo er jo roligheten selv, det blir ikke noe problem. Dina kan det bli mer lyd i, og gjeting om de er løse, men hun er jo grei å ha med seg på tur også med fremmede hunder, så det blir nok fine erfaringer for Vips :)

Jeg husker da jeg hadde fått Dina, så satt jeg i sofaen med Dina på den ene siden og Mia på den andre med armene rundt dem og bare koste meg og klappa og klødde. Karl Magnus kom ut fra soverommet og så dette og spurte "koooser du deg Merete?" hvorpå jeg gledesstrålende svarte "ja! - nå har jeg to!" Og sånn føler jeg meg nå om dagen også: Nå har jeg tre! :) Og jeg har skjønt at veien fra to til flere hunder (så lenge jeg føler jeg kan gi dem et bra liv vel å merke!), ikke kommer til å være så veldig lang etter at jeg har flytta i hus på landet. Stakkars Karl Magnus - jeg får kjøpe noen nye filmer og CDer til han så han blir mer fornøyd, he he. Kanskje jeg kan betinge det; ny hund = mange filmer og CDer, hvor han deretter vil jobbe for å oppnå dette? Verdt et forsøk sier nå jeg ;-D

1 kommentar:

  1. Oppdaget først nå kommentaren din på innlegget i agilitygruppas blogg om det nye opplegget vi starter med fra 23. Så hyggelig å lese at du gleder deg! Jeg gleder meg også kjempemye! :-D Sees på trening!

    SvarSlett