tirsdag 8. juni 2010

Snart stevne!

Nå er det snart Mias debut i lp-ringen. I panikk gikk jeg ut for å trene i halv elleve tiden i går kveld. Vi kom forbi et sted på turen som jeg aldri har tenkt på at vi kan trene før, men det fungerte veldig fint! Om hun går sånn som hun gjorde i går kveld på stevnet så er det ikke noe problem. Hun lå to minutter i dekk (enkeltdekk riktignok), det har vi ikke gjort siden hun tok bronsemerket... Hun ligger jo lenger enn to min i enkeltdekk hver gang på ag-trening når vi bærer ut og inn hindrene, så er ikke veldig bekymra for den. Men hva hun gjør om en av de andre hundene reiser seg opp, det vet jeg jo ikke. For ikke å snakke om pipedyr-lyder på utsiden av ringen.
Gikk over på fvf. Problemet her er jo lengden på øvelsen, siden det er en lineføring først også. Gørr kjedelig å gå så mye i lydighet. Mia var flink i går da! Hun gikk først ca 15 meter, så datt hun ut. Jeg feila henne, gikk tilbake til start og gikk en gang til, nå fulgte hun med hele veien, vi gikk vinkler (perfekt venstrevinkel), springmarsj og sakte marsj. På sakte forsvinner rumpa ut (Hva driver du med? Hvorfor går vi så sakte nå?) - det er en ren treningssak som jeg har glemt å trene på, så den kommer etterhvert =) Men vi trenger fortsatt å trene innsitt og holdt. Problemet på begge de to ligger i samme gata, så trener vi på det ene vil det hjelpe på den andre osv. På holdt har hun blitt god til å sette seg ned med en gang jeg stopper, men hun kan havne alt for langt unna. Innsittene er mye rart.... Hun har skjønt at hun skal bruke rumpa til å komme inntil meg på venstre-innsitten. Noen ganger bruker hun rumpa så mye så tidlig når hun er langt fra meg at hun ender i en snurre (helt rundt), isteden for å ende med å klaske rumpa i benet mitt. Veldig søtt - Mia blir like overraska hver gang hun snurrer helt rundt, hun forventer nok faktisk at hun skal ende opp inntil benet mitt ;) Det går nok bra etterhvert!
Stå under marsj er svakeste moment å stå stille når jeg skal gå rundt henne. Derfor trente vi bare stå og jeg jobba med å gå lenger og lenger rundt. Klarte det i løpet av tre repetisjoner eller noe. Jeg er likevel ikke så sikker på at hun gjør dette rett på stevnet....
På innkalling velger hun som oftest gå rundt-innsitten, så også i går. Den var perfekt inntil bena mine bak, likevel kommer hun alt for langt ut før hun setter seg. Ja ja, hun seter seg i hvert fall, var en periode hun ikke gjorde det på hverken innsitt eller holdt.
Dekk fra holt. Svakeste moment er den skjeve sitten, som også gir en skjev dekk... Hun klaska ikke ordentlig i går, men er ikke sirup heller, passe rask fart, selv om den skal bli stabil klaskedekk på sikt!
Hinder fikk vi ikke trent på i går, men vi gjorde jo den øvelsen på rallystevnet på søndag, og det gikk helt fint - har tro på at den går greit. Hun kommer til å sette seg skjevt på siste holdten selvsagt men...
Husker jeg ikke feil fikk vi 9 på helhet på bronsemerket - hadde vært gøy med noe sånt igjen. På den annen side blir jo Mia en flått når hun er stressa, og det er jo ikke sikkert dommeren liker at hunden henger fast i armen til eier mellom øvelsene. Vi får se :o)

Ellers har NRL hatt et vel gjennomført stevne (om jeg skal si det selv!), hvor Mia diska to starter (skylder på varmen - da KM skulle gå hjem med henne stoppa hun i skyggen under en bru og nekta å gå videre). Dina kom inn på stevneområdet som en virvelvind en time før klasse 1 skulle gå, og da bestemte jeg meg for å gå med henne likevel. Dina var veldig flink - 3. plass med 185 poeng =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar