tirsdag 10. november 2009

Ting å trene på :o)

I dag har jeg vært på kurs med Mia igjen, og skal denne uka i hvert fall trene på:
Gå bak
Avledningslyd
Avledning i lette situasjoner
Danse
Sitte i sofaen og klikke ;o)
Tenke ut flere øvelser Mia syns er fantastisk morsomme =)

Jeg er jo så heldig at Mia elsker omtrent all slags trening, så å velge ut øvelser hun syns er kult er ikke vanskelig =) Skal likevel tenke enda mer på hvilke øvelser hun syns topper alt annet. Foreløpig har jeg plukka ut "mellom" og prøve og feile (ikke akkurat én øvelse men...). Tenkte i dag at jeg kunne føye til "plass" når hun er i skikkelig treningsmodus, og testa det etter avledning. Det hadde nok også funka hadde jeg klart å velge rett belønningsteknikk... Kasta godbiten på bakken og det er hun ikke vant til på "plass", så det funka bare sånn halvveis. Hadde jeg putta den i munnen og gått bortover ville hun hengt på som en klegg tenker jeg, så skal teste det ved en annen anledning!
Ellers har jeg jobba konstruktivt med "danse" for første gang med Mia i dag (takk til kurset ja!), og det funker jo dødsbra! Jobben var å få bort håndbevegelsen mer og mer i løpet av bare et par økter, og det gikk så det suste! Hånda er ikke helt borte (har ikke helt kontroll når jeg ikke ser det utenfra heller følte jeg), men vi har kommet MYE lenger, og Mia har tilogmed snurring med et lite hopp - skikkelig ivrig! =)

Dina og jeg gikk tur uten Mia da jeg kom hjem i kveld, og tok med oss klikkeren ut. Dina har i dag trent:
Stubbe
Stein
Tilfeldig kontakt
Sitt
Huske (blitt skikkelig tøff!!)
Godbit på bakken med kontakt

På den siste var målet å kaste ut godbiter på nytt sted hele siste delen av turen helt til hun tok kontakt FØR hun heiv seg ut etter godbiten. Vi kom i mål! Men det tok 30 godbiter eller noe =)

Flinke hunder!

Mamma sa i går at hvis hun noen gang skal ha hund så skal hun ha Dina. Og søsteren min som var der proklamerte at "vi må nok låne henne litt etterhvert". Hun smelter hjerter overalt :)

2 kommentarer:

  1. Hei igjen :) Går du på freestyle kurs? Jeg tror på at Dina smelter hjerter... Hun er god på å innynde seg, spesielt om det kan lønne seg i form av mat *he he*

    SvarSlett
  2. Med Mia går jeg språk og passering - dvs et passeringskurs. "Gå bak" og "danse" og klikkertrening er momenter som er lagt inn for å krydre kurset med andre øvelser =)
    Vi gikk freestylekurs i fjor høst, så har danse-bevegelsen inne, men ikke uten håndbevegelse som tegn, og jeg vil helst ha den bare på ord :)

    SvarSlett