mandag 5. april 2010

Litt av hvert

I dag har Dina og Mia fått massasje av Randi - da de først skjønte hva det gikk ut på (ligg stille og nyyyt), syntes de det var veldig deilig =) Takk Randi! Jeg skal fortsette med å massere lårene på begge to, de var litt stive der, som var veldig vanlig skjønte jeg. Mia hadde ikke vondt i ryggen da Randi tok der, så det var bra. I morgen skal vi til kiropraktor og akupunktør igjen også.

Jeg har begynt på nytt prosjekt med klikkertrening av begge hundene samtidig: Mia skal legge labben rundt nakken til Dina, så det ser ut som om Mia holder vennskapelig rundt Dina. Mia skjønte poenget fort, med at det var labben bortpå Dina som var jobben. Dinas jobb er å stå/sitte stille mens Mia slenger beinet rundt om kring på henne (Mia er ikke helt treffsikker enda, så Dina kniper øya igjen og venter på "slaget" og godbiten). Jeg har aldri jobbet med begge på denne måten før samtidig, så vet ikke hvordan dette går, og om det i det hele tatt er så lurt... Men det finner vi jo ut :o)

Assistenthundprosjektet til Mia er snart i boks. Kjersti var og hjalp oss hjemme i forrige uke, og vi fikk kjempefremgang på den lille stunda Kjersti var her. Godt å få en som ser ting utenfra! Mia er nå godt i gang med å dra ut en skuff i gangen, og mor er så fornøyd! =) Jeg har funnet en balje som Mia kan legge tøy i, så så snart vi er ferdige med skuffen i gangen-prosjektet skal jeg begynne med tøy i balje, først tørt tøy på stua, helt fram til det er vått tøy ut av maskinen.

Dina har på frishapinga begynt å tilby sitt-opp, og godt er det. Sist vi skulle begynne med det, la hun seg aldri ned, og det er jo en forutsetning for sitt-opp... Til slutt hadde jeg klikka henne feil så mange ganger for nesten-dekk, at hun nå begynner å få en ganske fin "bukke" (ikke så galt at det ikke er godt for noe :o) ) Hun har også begynt å tilby rygge (trengs både til lp, rally og freestyle), flytte seg mot høyre (brukes til "front" og innsitt etterhvert) og se mot venstre (innsitt, danse, hvor er halen osv). I tillegg er hun fortsatt god på kenguru og sitt. Vi skal også legge kommando på "hitler" (hun strekker forlabben rett ut i "hilsen"). Den kommer ikke på prøve og feile, så den atferden må vi fange, og det blir ikke noe problem, for hun leker hitler ganske mye ;D

Jeg driver og søker jobber om dagen, og har søkt både i barnehager på ressurssenter og på skoler. Kjenner at jeg virkelig ikke vet helt hva jeg går til med de skoleprosjektene jeg eventuelt har begitt meg ut på.... Har heldigvis litt mer tid til å finne ut hva jeg vil. Er jo ikke sikkert jeg blir kalt inn på intervju en gang så.

Ellers skal jeg ta opp igjen sying av hunderaser - det er en kjempekoselig hobby! Jeg er midt inni en golden retriever som må bli ferdig, må kjøpe mer gang bare. Har en cocker og en boxer som er ferdige =)

Har ellers hatt en fantastisk påske bestående av gode venner, hundetrening, turer, spillkveld, øl på aker brygge, sove lenge, se mye krim, og litt rydding hjemme. Trengte alt sammen! :o)

2 kommentarer:

  1. Se der ja :) Jeg hadde nesten gitt opp bloggen din jeg ;) Gøy og se at du og Dina jobber godt sammen! Jeg vil veldig gjerne hjelpe dere med pinnene i sporet, og inntil da så kan du ta med deg noen pinner hjem, og klikke for at hun tar dem opp fra stuegulvet ;)

    Håper vi sees snart!

    SvarSlett
  2. Det skal jeg gjøre! Takk for tips! Vi trente apport senest i dag - tygde over og holdt et av Mias brukte truseinnlegg. Det er jammen mye nyttig man kan bruke i hundetrening bare man ikke er så snerpete :o)

    SvarSlett