mandag 19. april 2010

oppsummering av mål

Jeg har i løpet av min bloggekarriere satt meg noen mål, og føler at tiden er inne nå for å se hvordan det ligger an:) Første målene jeg satte meg var for høsten med Mia (hadde ikke fått Dina enda):

"Hundetreningsmål for høsten:

Lydighet: Bronsemerket 17. oktober
Rally-lydighet: Opprykk til klasse 3 i løpet av høsten
Agility: trene masse og starte i konkurranse på nyåret (jeg er ikke så opptatt av å være helt klar før jeg starter... ;-) )
Spor: Gå spor uten påvirkning, med vinkler. Trene apport med pinner.
Felt: Gå sitt første felt, med godbiter, deretter med gjenstander.
Bruks-lp: Merete skal lære seg øvelsene og ha en plan for innlæring :O)
Kondisjon: Merete skal vurdere sterkt om hun skal begynne å jogge med Mia.
Styrke muskulatur: Søk etter godbiter i skråninger, og starter i oppoverbakke i skråninger (til mønet).
Hverdagslydighet: Bedre være her (trenger plan)
Aktivisering inne: Skal lære å putte plastringer på en stang (sånn babyleke).
Aktivisering ute: lære "stubbe", og etterhvert forskjellen på stubbe og stein.


Meretes mål for høsten:

Trene: Gi jogging en sjanse til. Øvelser inne 2 ganger i uka. Forhåpentligvis gå et dansekurs :)
Lese skole: To dager i uka med fullt fokus på skolearbeid om jeg skal ta 20 studiepoeng.
Lese om hund: Lære noe nytt og holde meg oppdatert minst en gang i måneden.
Husarbeid: Gjøre husmorsarbeid en gang i uka (Karl magnus kommer til å bli sååå glad om jeg klarer dette!!)
Jobb: målet er 15-20 timer i uka.
Være hjemme: målet er 2 kvelder i uka, he he.


Da får vi se hvordan dette går :-D Jeg er litt opptatt av mål - derfor jeg elsker å konkurrere tror jeg :) Jeg har ingen ambisjoner om å vinne eller bli best, men jeg må ha mål å jobbe mot, som feks et konkurranseprogram =) Dette betyr derimot ikke at jeg jobber så mye for å komme dit, ho ho :-)
Noen av målene er kanskje litt ambisiøse, mens andre er veldig greie - de må bare gjøres!

Lykke til Merete !"

Kommentar: Mia klarte bronsemerket 17. oktober, vi fikk opprykk til klasse 3 i rally-lydighet, vi har trent en god del agility, og SKAL starte i sommerhalvåret. Ble ikke akkurat nyåret men... På brukshundtrening har vi ikke vært flinke, hun har gått spor, men med påvirkning, og felt og bruks-lp har vi ikke begynt på. Jogging, plastringer på stang og være her har falt helt ut pga min manglende interesse. Men vi har jobba med stubbe, godbitsøk i skråninger + en masse annet =)
For min del har jeg fortsatt slett ikke jogga, og heller ikke vært flink å trene inne. Har veldig lyst til å gå dansekurs, men har ikke penger til det. Målet om å lese skole faller bort nå da jeg ikke studerer lenger, men på den annen side blir det noe slått sammen med det å oppdatere seg hundefaglig, da jeg har pensum å lese til canis-kurset - kjempegøy!! Jeg GJØR faktisk en del husarbeid i uka om dagen, mer enn jeg noen gang har gjort, så jeg er fornøyd med den. Jobb: Har jo veldig varierte arbeidstider, steder og mengder, men jobber nå for å jobbe med betalt arbeid 80 %, de siste 20 % er forbereding til senere jobb-relaterte ting, men som ikke gir penger enda :o) Ikke hver uke jeg klarer den prosentfordelinga men... Målet om å være hjemme to kvelder i uka forholder jeg meg ikke til lenger - noen uker er jeg hjemme 4 kvelder i uka, andre 1. Sånn er det når man jobber på kvelden :) (Og ellers er på hundetrening =) )

Det andre jeg har skrevet om planer er dette (glad jeg ikke involverte meg selv der, så jeg slipper å oppsummere meg selv på denne :o)):

"Planer:
Mia: Lp1: denne våren. Hopp1: denne sommeren. Rally: Første napp til Elite klassen i løpet av året. Freestyle: hun kan egentlig masse øvelser, så må få ut fingeren og finne musikk og lage et program til musikken. Så er det bare å sette det sammen i rett rekkefølge, og deretter starte. Hadde egentlig plan om å starte nå på våren, men stevnene kræsjer med andre planer... Assistenthund: Skal lære å åpne skapdører med å dra i lærreim denne våren. Deretter ferdig innlært på å ta tøy ut av vaskemaskinen og legge det i en balje i løpet av høsten. (Må kjøpe balje kom jeg på nå).

Dina: Lydighet: Bronsemerket til høsten. Deretter LP1 om vi ikke oppdager andre finurligheter på neste bronsemerkeprøve ;) Rally: Opprykk til klasse 2 før sommeren. Starte klasse 2 tidlig høst. Spor: Jeg skal lære å gå bra spor i vår. Jeg og Dina skal lære å lære inn å plukke pinner i sporet, og det har jeg tenkt til å lære av Ann-Merethe =) Brukslydighet: Gå foran i line må læres inn (pluss masse annet). Om de to siste punktene går forrykende kan vi kanskje være med AM på D-spor til høsten? Caniskurset: Jobbe masse med frishaping, har heldigvis en fantastisk liste å gå etter, så jeg har kontroll på hvor vi er i løypa :) Målet er nå først å ha starta innlæring på alle øvelsene til neste kurshelg. Deretter skal jeg velge ut noen færre øvelser som jeg jobber med ad gangen, hvis jeg jobber med mange av gangen klarer jeg ikke å konsentrere meg nok :D"

Kommentar:
Mia: LP1 skulle vi gått på søndag. Jeg har ikke penger, og derfor har jeg ikke meldt meg på, og det viste seg å være like greit, for hun har fått løpetid, så vi ville ikke fått gått likevel... Har fortsatt en plan om å få gått LP1 i vårhalvåret (kan melde meg på når pengene renner inn) :o) Hopp1 skal vi gjøre i sommerhalvåret. Rallymålet håper jeg også å få til, bør det i løpet av året! Assistenthund: Snart ferdig med å åpne skuff (har finjusteringer igjen). Skal ta ut tøy i løpet av høsten. Freestyle: 18. september er det konkurranse, og vi satser på start der! Tror det blir freestyle, og ikke HTM foreløpig.
Dina: Bronsemerket er fortsatt aktuelt til høsten. Er noen steder de arrangerer merket nå før sommeren, men jeg har ikke mye tid før sommeren til å få trent mye sammen med andre som kan stå og være dommere og holde karakterblokka osv, så for Dinas del skal vi vente litt lenger. Rally: Vi mangler et napp til klasse 2, og jeg har absolutt en plan om å klare det før sommeren, faktisk allerede til helga på førstkommende stevne. Hvor lenge vi blir i klasse 1 etter opprykk vet jeg ikke. Må lære henne stå med fremmed person som stryker over ryggen før vi starter i toern. Spor: AM har lovt å hjelpe oss, og jeg har tatt med meg pinner hjem som jeg skal klikke henne på. Shaping: Vi har begynt på 20 av 41 øvelser, og jobber oss fortsatt oppover. Merker at jeg blir litt frustrert av at jeg ikke er veldig god på dette, og dermed ikke har helt kontroll på hvor vi er på vei. Men jeg stoler på at de som kan detta vet hva de snakker om. Jeg har jo stor tro på metoden, og et sted må man jo begynne =)

Det mangler altså ikke på mål og ambisjoner! Jeg kjenner litt på at jeg kanskje driver med litt mange sporter av gangen. Men det betyr jo at hundene får variert trening, og de blåser nok også i hvilken klasse vi er i i de ulike grenene, er nok mer opptatt av at det er kult å trene, og det syns de, samme hvilken gren vi holder på med! Så det står jo på meg da, for jeg merker jo at treninga mi er "sprikende", og det at vi skal dekke over så mye gjør at vi ikke blir ordentlig gode i noen gren. Det positive er jo at jeg har et ben i mange leire, og har dermed mulighet til å lære mye om alle sporter, jeg blir også kjent med mange flere mennesker og hunder når jeg er litt overalt, og har mange å trene med til en hver tid (så mange at det kan gi dårlig samvittighet faktisk). Også er jeg ikke så opptatt av å være dritgod i én gren, det er mer det at jeg kjenner det på strukturen i treninga. Men det at det spriker kan jo også gi utbytte på de andre grenene. Det er jo mye som er felles for flere grener, og man høster jo av lærdommer fra øvelser innen andre grener selv om det ikke er akkurat det samme momentet eller øvelsen i den andre grenen.
Bare noen tanker dette, vet ikke hva jeg skal gjøre med det, mest sannsynlig fortsetter jeg som jeg har gjort til nå. Det er jo ingen hundesporter jeg ikke har lyst til å drive med eller klarer å slutte med heller...! Har tenkt på om jeg skal dele opp sportene etter hund, at hver hund driver med hver sine sporter, men det er også vanskelig, for jeg vil gjøre alt med begge.... Har nesten bestemt meg for å kjøre spor med kun Dina, og da må hun lære brukslydigheten også. Også driver jeg med ag med bare Mia. På den annen side trener jeg rundering av og til med Mia, og skal hun noengang konkurrere i det må hun også lære brukslydigheten, samtidig som ag er så kult at jeg egentlig vil gjøre det med Dina også. Rally og lp er sånt som jeg "bare gjør"/"må" gjøre (fordi jeg vil og det er gøy), så det må begge bli med på, og når jeg trener vanlig lp får man jo mye gratis til bruks-lp og rally likevel (og vice versa). Freestylekurs har jeg bare gått med Mia, men det er øvelser som jeg trener med Dina likevel fordi jeg syns det er vanvittig gøy, så hun kommer seg nok utpå der etterhvert hun og. Og plutselig var det noe som het HTM og BH som jeg også har lyst til. Hjelp!

Dere skjønner at jeg ikke bare kan legge bort noe av det, eller?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar