søndag 15. juli 2012

Trening

Noen mennesker syns at trening er gøy. Altså aktiviteten i seg selv. Jeg syns at dans er gøy. Typ dansekurs, swingkurs feks. På swingkurs er det noe begrenset treningseffekt (selv om jeg kan bli svett nok der og...). Så jeg drar på treningsstudio i stedet.

Noen sier de får en sånn deilig følelse av å trene. Det er snakk om endorfiner, man får lykkefølelse osv. Jeg har aldri kjent noe til det. Jeg kjenner meg ikke glad av å skulle på trening, jeg er ikke gladere mens jeg trener, og jeg er ikke gladere etterpå. Ikke lettere heller, hverken til sinns eller på noen annen måte ;)

Noen mennesker sier at treninga hjelper dem om de er frustrerte, sinte eller fortvila - de drar på trening og så er disse følelsene borte når de kommer fra trening. Har jeg aldri merket noe til :) Om jeg ikke har det så bra virker derimot treningen godt til et formål: hovedsakelig at jeg tenker på treninga mens jeg trener, og dermed tenker jeg mindre på andre ting. Å ha noe å gjøre er nyttig, trening eller annet. Så da har jeg det som jeg har det før trening, drar på trening og tenker litt mindre akkurat når jeg trener, og etter trening har jeg det like kjipt som før trening.

Noen sier at de om de trener når de har det bra, så får de det ENDA bedre av trening. Har jeg heller ikke merket noe til. Har det bra før jeg drar på trening - tenker på trening når jeg trener - og har det likt som før treninga etter trening.

Og likevel trener jeg. Jeg kan til og med ha lyst til å dra på trening. Som feks i dag - to uker siden sist trening, og jeg kjente det veldig på forhånd at det var på tide nå. Forrige uke var jeg i Sverige, uka før det syns jeg at jeg hadde så mye å gjøre at jeg rett og slett ikke prioriterte å komme meg på trening også.
Det finnes noen grunner:
1. Det er bra for leddene. Har vært på et foredrag om det med jobben, og jeg skjønte i løpet av det foredraget at jeg bare MÅ bevege meg mer. Begynte nesten å synes synd på leddene mine der jeg satt =)
2. Sterkere kropp. Mer fit for motstand, fysiske skader osv.
3. Spesifikt helsemessig for meg: trenger å trene både for å få styrke og bevegelighet i rygg, skuldre, nakke.
4. Vekt. Har jo lært på hunder at det er mindre belastning på alt mulig rart jo mindre man trenger å bære på. Så da gjelder det jo mennesker også. Alle som kjenner meg vet jo at jeg er ufattelig lite hysterisk på dette punktet - man skal leve og man skal spise :) Men sånn bortsett fra det =)
5. Økonomi og prinsipp. Har en del klær som er trange, men helt fine, så det hadde vært fint om jeg kom inn i de igjen :) Kom til et punkt hvor jeg tenkte at jeg jammen meg ikke gadd å kjøpe fler større og større klær - når skapet var fullt av klær som har passa helt fint tidligere :) Ift økonomi så er jeg ikke så sikker på at de pengene jeg sparer på å ikke kjøpe nye klær egentlig balanserer det jeg nå betaler til treningssentret i måneden. Men med de fire øvrige punktene så får det heller bare være. Og prinsippet om at jeg skal kunne bruke de klærne jeg allerede har gjelder jo uansett :)

Jeg er ganske flink til å pushe meg selv på trening. Men av en eller annen grunn trenger jeg studioet. Trenger noen som forteller meg hva jeg skal gjøre, hvor mye, gjøre det fortere/tyngre osv.

I dag tok jeg i litt vel mye til tider. Var på styrketrening i stad - første "ordentlige" på noen år :o) Jeg går hardt ut, og syns jeg klarer meg ganske bra. Men så blir jeg kvalm og får litt panikk ift å ikke puste fritt. Jeg skjelver sånn at jeg ikke får opp lokket på drikkeflaska, og holder på å besvime. Da er det bare å holde seg fast i veggen, puste dypt, få opp den hersens korken og drikke litt. Samle seg og gå på igjen =) Jeg har måttet løpe ut av treningslokalet når jeg har trent styrke et par ganger før, fordi jeg har vært kvalm og svimmel. Og jeg har holdt på å dette av spinningsykkelen ganske mange ganger fordi det går rundt i hodet (klar fordel med spinningsykler - du har noe stødig å holde deg fast i, i motsetning til frivekter som ikke er noen fordel å klamre seg fast i når man nesten ikke kan se klart lenger). Jeg lever i trua på at det blir resultater til slutt - ingen kan si at jeg ikke tar i... :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar