onsdag 25. juli 2012

25. juli!

I dag våknet jeg halv ni, men fordi jeg har ferie la jeg meg igjen, og bare på trass sov jeg videre til klokka 11.00. Gikk tur med hundene - en kort en fordi Dina fortsatt ikke var særlig bra. På den minimalistiske kveldsturen i går kveld gikk hun ganske greit, men hang litt etter da vi snudde og skulle gå tilbake igjen. Hun hang en del etter på morgenturen i dag også, så den ble kort. 

Så dro jeg og Dina til dyrlegen. Dina gikk frivillig både inn i veterinærlokalet og da vi ble ropt opp gikk hun frivillig inn til veterinæren, enda hun såvisst ikke satte noe pris på blodprøven vi tok der sist vi var der. Da veterinæren ropte oss opp og jeg reiser meg og runder hjørnet slik at veterinæren ser Dina utbryter hun "Hei lille frøken! Hvordan er det med deg?" Og idet jeg går inn i rommet hvor hun holder opp døra for oss spør hun meg "Hvordan går det?". Som i at hun ikke spurte bare fordi det er jobben hennes og hun måtte ha spurt uansett, men fordi hun faktisk lurte på det. Alltid hyggelig med sånne besøk hos dyrlegen! =) Da vi kom inn på rommet slapp jeg Dina løs, og jeg hadde egentlig trodd at hun skulle prøve å komme seg ut derfra igjen etter sånn hun mislikte det sist, men Dina hun tok runden i rommet og undersøkte at alt stod bra til, snuste under stoler, på søppelbøtta, på skuffene, og i enden av rommet fant hun en jammen meg en dør som stod på klem. Jeg var opptatt med å prate med veterinæren, så jeg satt med siden til og så ikke hva Dina drev med akkurat da, helt til veterinæren sier "jasså du, skal ut utforske mer av lokalet, du!" Da hadde Dina allerede presset hodet sitt ut døra og stod og snuste ut i lufta på alt det spennende som var i det andre rommet :) Ikke særlig redd for situasjonen med andre ord :-D

Før Dina skulle opp på bordet spurte veterinæren hva det var som skjedde sist, for hun huska at det var et eller annet, men ikke helt hva. Jeg forklarte at hun hadde rykka så til i beinet hver gang hun hadde tatt nåla borti, så blodet spruta, og Dina hadde vridd seg rundt og hylt som en stukken gris. Og det enda hun hadde fått lokalbedøvelse der nåla skulle inn, og SÅ stor er da virkelig ikke den nåla at det egentlig er noe problem... Dyrlegen lo litt og sa "stemmer det, jeg huska at det var et eller annet, men at det som skjedde ikke var noe farlig" (les: "farlig" hund/situasjon). Så satte vi i gang, og Dina syntes det var litt ille å bli barbert, mye verre å bli vaska der, enda verre at dyrlegen tok på bedøvelsespad. Da hadde Dina rykka til seg beinet så mange ganger at veterinæren gikk og henta en assistent så det var en person til der til å holde benet hennes når hun skulle ta inn nåla, så vi slapp det som skjedde sist med nåla nå også :)

Men det hadde hun ikke trengt, for når veterinæren skulle tappa blod så stod Dina helt rolig, rykka litt til en gang, men ikke i nærheten av hva hun hadde gjort da vi vaska før vi skulle stikke. Og etter det ene rykket, så stod hun helt stille hele tiden, og pesa ikke eller noen ting. "Er det å ta en blodprøve noe å styre sånn med da?", tenkte Dina.... ;o)  Da hun var ferdig på bordet slapp jeg henne ned, og Dina tusla rundt og undersøkte rommet litt mer. Ingen hastverk med å komme ut igjen =)

Herligheten kosta 2300 og et eller annet, og nå er det bare å vente på prøvesvarene. Vi tok en prøve til av stoffskiftet hennes, da hun har gått opp i vekt siden vi var der sist. Jeg driver jo egentlig og slanker Dina, men det er jammen ikke gjort i en håndvending når hun ikke kan gå nesten noe tur... Og til alle dere som tenker at det bare er å gi mindre mat; hun får halvparten av den fôrmengden hun skal ha, og jeg syns ikke jeg kan gå ned mer nå, NOE må hun jo spise... Jeg tror rett og slett at forbrenningen omtrent er nede for telling, med den lille matmengden og ikke noe bevegelse nesten overhode... Jammen ikke lett å vite hva man skal gjøre. Nå får hun mer grønsaker oppi da, som magefyll + +   Nesten så det hadde vært greit om det hadde vært noe med stoffskifte som hadde vært årsaken. Da hadde vi hatt en grunn OG vi kunne "enkelt" gjort noe med det.


Vi fikk med resept til både mer Myastenia medisin, som hun nå skal øke til 4 tabletter om dagen (fra 3), og til smertestillende. 


Jeg tror det var veldig lurt å gjøre minst mulig med henne i går når hun hadde så vondt for å gå på morgenen og ettermiddagen. Hun virker jo grei når vi er inne stort sett, jeg kan nesten aldri se på henne inne hvordan hun kommer til å være ute på tur den dagen, det finner vi ut når vi begynner å gå... Til midt-turen i dag virket hun en del bedre, men da hadde jeg bare tid til en liten tur fordi jeg skulle bort uten hundene. Så jeg bestemte meg for å teste en litt lengre runde da jeg kom hjem igjen, og heller bare snu om det ikke gikk. Og jammen meg gikk hun i friskt tempo, og foran meg (!!), nesten hele turen! Det er jammen ikke verst ift hvordan hun var i går. Tror det er godt med en dag fullstendig hvile ift aktivitet når hun viser at hun går så dårlig som i går - det gav i hvert fall en knallgod avslutning på dagen i dag! SÅ godt å se =)  Ser at hun nå i kveld hopper med lettere kropp opp i senga, og da hun gleda seg til maten i stad, så hoppa hun fra stillestående og opp sånn at kroppen hennes var over benkeplata på kjøkkenet.... Tror jeg greit kan konkludere med at akkurat nå så kjennes kroppen hennes veldig bra! I morgen vet vi derimot ingenting om, får ta en dag av gangen. 


I kveld har jeg vært hos Anja og Birol og spist og kost meg! Henta Anja på jobben, og så hjem til middag. Forrett: linsesuppe- nam! Middag: pitabrød fylt med grønsaksgrytesak (vet jammen meg ikke helt hva det heter) - nam igjen! Jeg overspiste bare litt. Så laget Birol smoothie - nam! Og deretter spiste vi en skillingsbolle - nam nam! Kan trygt si at jeg er god og mett etter kvelden! Og jeg fikk bursdagsgave som blant annet inneholdt et spill, så da fikk vi spilt det også, og jeg kom på en hederlig andreplass! 


Flott avslutning på dagen på alle måter! I morgen skal jeg spise lunsj hos Silje. Mat og venner på en gang - jeg har det godt jeg! :)


Og om noen lurer på hvorfor det ikke skrives noe om hundetrening om dagen, så er det fordi det er ingen trening som foregår her overhode.... 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar