tirsdag 25. august 2009

Agilitytrening igjen :o)

Var på trening med Mia i går igjen, og denne gangen var forholdene litt roligere enn sist, men fortsatt er det helt annerledes metoder og tankegang enn jeg er vant til... Nå hadd jeg Mia mye mer i bånd, og hele første halvdel av treninga trente jeg ro med henne mellom når det var min tur. Hva av det som hjalp, det vet jeg ikke, men hun var hvert fall roligere enn sist. Skal sies at jeg hadde gått en times tur før treninga også, og hun egentlig fortsatt var litt sliten etter helga. Er jeg nødt til å være tre dager på seminar og gå en times tur i tilllegg før hver ag-trening skal jeg jammen få det aktivt utover høsten =)
Men på slutten av treninga kom stresset for fullt i går og da, og det ble biting i båndet, og biting i armer og i det hele tatt. Hun er forholdsvis lett å roe ned igjen da, og jeg tror det kom rett og slett fordi hun var sliten, så vi gav oss litt før tiden, ikke vits i å ødelegge noen øvelser når hunden ikke klarer å konsentrere seg lenger...
Vi starta med å jobbe med bommen. Fordi hun bare hoppa ned av den på torsdag trodde jeg kanskje hun kom til å gjøre det nå også, men nå gikk hun rett ned gitt. Jobba da med ned-felt, og det går ikke så bra, he he. Endte til slutt opp med å teste å sette henne på bommen med bakbena, men det liker hun ikke, og etterpå ville hun ikke gå bommen igjen... Så da måtte det litt overtaling til, og hun gikk bommen så det suste igjen :o) Men kan ikke løfte henne på altså, gidder ikke å lage redd hund på bommen akkurat... En erfaring rikere. La godbiter på bakken rett nedenfor bommen og mønet som belønning, for at de skal søke helt ned der når de går. Mia søker ned der hun, men hun hopper av hindret med rumpa FØR hun spiser dem da..... Må tenke litt på ned-felt-trening.
Slalomen trente vi med 12 pinner, og Mia går veldig greit, men jeg tror egentlig jeg vil trene henne til å gå den mer selvstendig fra starten av, noe de ikke gjør der vi trener. Og jeg er fortsatt irritert over at jeg ikke har mitt eget gress å stikke pinner ned i ja.
Det viktigste som skjedde var at Mia gikk over vippa selv i går! Og det gikk bra!!!! Vet ikke helt om hun vet hva hun gjorde, men vi gjorde det hvert fall fire ganger, og det gikk perfekt tre av gangene. Gang nr 3 gikk hun for fort over (hadde altså ikke her fått med seg at det var hun som vippa noe som helst ned), så hun hoppa ned fra ned-feltet mens den fortsatt var i lufta. Men hun virka ikke redd i det hele tatt (gud vet hvor mange ganger Mia har hoppa ned fra midten av bommen - med vilje, og gått utenfor møne - ikke med vilje - hvor hun endten har detti ned eller jeg har fanga henne i lufta og hivd henne på mønet igjen og hun har gått helt ned mønet som om hun aldri har vært ute og flydd i løpet av overgangen...), så vi tok henne over en gang til med en gang, og hun gikk fint igjen :o)
Etterpå skulle vi ta en rett strekke med hopp-hjul-hopp-hopp. De første gangene gikk veldig bra, og hun går rett på og hopper riktig på hjulet og alt. Så begynte hun nok å bli sliten, for plutselig visste hun ikke hva hjulet var lenger. Fikk henne gjennom bare hjulet noen ganger ved å sette henne igjen og gå på andre siden selv. Testa deretter å ta henne gjennom hjul på samme måte, men også å gå videre og ta de to siste hoppehindrene. Da sa Mia stopp. Er man for sliten så er man for sliten. Logikken i at man blir mindre sliten av å hoppe opp på armen og ta fullstendig av enn å bare hoppe de to siste hindrene vet jeg ikke om hun hadde tenkt så nøye på ;oD Men atferden minner mistenkelig om atferden til noen slitne barn i barnehagene jeg har vært i (ikke det at barna hang i armen min med tenna men... :) ), så tror jeg kan konkludere med at hun var sliten, og ble frustrert når hun ikke fikk det til.
Jeg er dog veldig fornøyd med gårsdagen, både med at hun går bommen fint igjen og at hun har gått vippa =) Mia er nok også fornøyd med seg selv, og hun hadde veldig god kontakt i går, så det var fint for meg og Mia å trene sammen! :)
Nå har jeg ikke noen avtalt hundeaktivitet før på torsdag, og det er jo leeenge til!

1 kommentar:

  1. Det første jeg tenker når jeg leser "at hunden biter/henger i armen ol" er stress.... Noe som kan komme av at du er for sein med kommandoene eller at du krever for mye av hunden din. - Bare ment som tips...

    Er enig i at å presse hunden ikke er bra. Shaping er mye mye bedre!!! Og ja, jeg har prøvd det ut på flere forskjellige kursdeltakere. Man må bare ha god nok belønning - veldig gjerne avstandsbelønning.

    Når det gjelder slalom, så lønner det seg å shape denne også, heller bruk litt hjelp i starten om du må, men fjern hjelpen fortest mulig. Det er ikke viktig om de går 12 pinner. Det kommer med erfaring. Det viktigste er om de klarer å finne inngangen selv!

    Lykke til!

    SvarSlett