lørdag 30. juni 2012

Treningstørke, men fin trening i dag!

De siste ukene har det nesten vært helt stopp i treningen av egne hunder. Merkelig egentlig, men føler jeg ikke har hatt tid og/eller motivasjon til det. Mia har holdt seg bemerkelsesverdig rolig, så det er tydelig at hun ikke alltid har vært i form. Jevnlige behandlinger er cluet...
Det har vært mye behandlinger for hundene i det siste. De trenger det, de blir så mye bedre etter at de har vært der, men det er dyrt. Jeg regner ikke sammen hvor mye det har blitt i mai og juni for å si det sånn, bare lukke øya og late som at det ikke finnes.. :)

Jeg og Mia har trent noe til jaktkurset vi har gått på, også har vi trent litt på å leke med leke - legge leka på bakken - ta av sela - gå på plass (-eventuelt gjøre noen øvelser i rally eller HTM ) - rett i belønning (leka vi har lagt fra oss). En del av konkurransetreninga - for tiden bygger vi opp at det å ta av seg sela fører til morsomheter...(dvs; jobben etter man har tatt av seg sela fører til morsomheter) :o)  Har nemlig mistanke om at Mia har skjønt at når sela tas av i rally, da er det konkurranse innenfor et ringbånd, og det er jo ikke det morsomste som finnes... Har jo ikke pleid å trene med "naken" hund, men nå gjør vi det. Alt man skal tenke på når man ikke har en hund som går konkurranser "av seg selv".. ;o)
Ellers har vi trent på Z'en i lydighet i dag - eller, trent og trent, vi har gjort den. Jeg testa først hvordan hun var på stå, sitt og dekk under marsj - og da hun til og med la seg raskt i dekk i dag tenkte jeg at det var en ypperlig øvelse å trene utholdenhet på, at hun må gjøre flere ting før belønning. Og det gikk kjempebra! Lurer egentlig på om Mia bare gjorde alt riktig og med rett intensitet og fine momenter hele tiden bare fordi det var noe helt nytt, så hun egentlig var litt sjokkskada og lurte på hva som skjedde... :-D

Jeg og Dina trener på HTMposisjoner. Vi har vært på trening "ute blant folk" i dag. Hun har blitt riktig så flink til "right"(på tvers foran meg med hodet mot høyre); finner posisjonen selv med rumpa, går vinkler, takler rytmeendring fra gående til å stoppe opp, og i dag begynte vi på at hun skal rygge i posisjonen også. Hun er så flink! Hun setter seg innimellom når hun skal rygge, det sitter nok igjen fra da hun skulle lære rygge i "på plass" - gud bedre som jeg slet med at hun satte seg hele tiden da!, men hun finner nå ut av seg selv at det er det som er feil om jeg venter henne ut, og tilbyr rygging igjen. Det er ganske stor forskjell fra "på plass"rygginga, for der ble hun bare bom sittende, alternativ to som kunne dukke opp etter lang tid var å gå opp på to ben... Så hun var flink i dag =) Jeg testa å bruke "rygge"kommandoen, som hun lærte og brukte for første gang for to treninger siden ute blant folk (hvert fall en måned siden) - og jammen meg huska hun ikke hva "rygge" betydde!
Vi trente også på å rygge når hun går i "mellom", og Dina som før har syntes at "mellom" var litt skummelt, og i hvert fall IKKE skulle rygge eller gå i sirkel eller noe når vi jobba med "mellom" (hun hadde mer enn nok med å gå rett fram), hun har når vi har trent på tur de siste månedene oppdaget at "mellom" faktisk er veldig gøy, og i dag både rygget hun helt perfekt (holder seg HELT i posisjon uansett), og kunne også rygge i sirkel.
Da vi kom til å rygge i "nærme" gikk det mye dårligere enn i de to andre, hun ble veldig skjev, og jeg kunne ikke skjønne hvorfor det var så stor forskjell. Helt til jeg kom på at det er en posisjon hvor hun har sin venstre side mot meg, og vi har jo ikke trent bakpartskontroll den veien... Så det er rett og slett ikke like lett for henne å ha kontroll på rumpa si ift posisjonen ift meg den veien. Ganske naturlig når eier ikke har lært deg det du skal kunne... For hun rygga på kommando, ikke noe problemer der, men når det ble skjevt så visste hun ikke hvordan hun kunne bruke kroppen for å rette den inn i posisjon igjen. Trene på bakpartskontroll den veien altså... (Note to Merete) =)

Hun blir litt sliten av å være med på trening, men slitenheten varer ikke så lenge, og hun går fint på turene etterpå når vi er hjemme senere på dagen. Hun er i hvert fall kjempeivrig på trening, vil være med, jobber som en helt, og bryr seg ikke om skiftet mellom gress/asfalt som vi også testa ut i dag. Det er også mulig at Dina ville vært litt mindre sliten om hun ikke hadde vært så voldsomt engasjert... Verdens fineste engasjerte hund, men jeg vet jo av erfaring at man blir mer sliten av å løpe fram og tilbake tre ganger enn av én, og det egentlig bare er en gang man trenger - Dina har ikke skjønt dette med energisparing på trening, så da er det min jobb å passe på at det ikke tar helt av =)

Etter treninga i dag var det hjem for å rydde litt til gjestene skulle komme. Vi startet kvelden med å gå i terapi, alle ble heldigvis komplette mennesker, men Ingrid ble nok mest komplett for hun vant spillet :) Så gjorde vi kvelden sur for naboene med singstar :-D  I morgen er det først besøk av ei venninne (glede seg veldig!), og så skal jeg til pappa med hundene for å se krim =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar