søndag 8. april 2012

Freestyleintrokurs kurs med Dina!

I dag har jeg og Dina vært på freestyleintrokurs, i samme ånd som rallyintrokurset (se forrige innlegg). Innlegget blir mest om snurre-treninga vår :o)

Vi startet treningen på kurset med håndtarget, først med hånda stille, så med å flytte på hånda og hunden følger etter, så skulle vi føre hånda rundt i en "snurre" så hunden gikk rundt sin egen akse. Merete er litt sær og gjør ting på egenhånd... Men vi fikk da til ting for det!

Vi tok et par repetisjoner på stille håndtarget (for det kan Dina fra før). Så skulle vi egentlig gå over til å trene på at hunden følger hånda for å kunne bruke det i en snurr. Men jeg vil ha hånda mi mest mulig stille om jeg skal bruke den til sånne sirkeløvelser, fordi jeg vil at hunden skal starte bevegelsen selv, ikke starte å gå fordi jeg drar den i gang med hånda (jf. sånn jeg maser om på mine kurs når hundene skal lære å sirkle rundt fører - hundene skal gå til håndtargeten(som er plassert ulike steder), de skal ikke dras i gang av en "lokkehånd" - og det er bare fordi jeg ikke gidder å bruke tid på å fjerne bevegelsen som setter hunden i gang i etterkant, det er bedre om hunden bare starter av seg selv fra starten av, også om man bruker targethånd for å få de rundt). Så da gikk jeg rett over på å sette ut hånda ulike steder i en "snurr" (i rett retning hele tiden, så hun bare fikk masse erfaringer på å snurre mot rett side). Vi har kun shapa "danse", som er til Dinas venstre side, så vi jobba nå med "snurre", som er til Dinas høyre side. Forskjellen nå var jo da at jeg ikke frishapa, jeg jobba med targethånd for å få henne til å bevege seg i rett retning.

Så lenge jeg ikke gikk for fort fram, så gikk dette ganske bra! Hun har etter frishapinga til venstre hatt helt oppheng på å bare skulle gå den veien, så sånn sett gikk det veldig fint :) Litt problemer med å starte snurren av seg selv om targethånda ble satt på midten av sirkelen, hun trengte litt hjelp av en nærme targethånd i starten av sirkelen for å komme i gang. Da vi hadde gjort dette en god del, ispedd noen pauser av diverse slag, så tenkte jeg at tiden var kommet for å teste å frishape det fram. For nå hadde hun jo en god del erfaringer på å snurre mot høyre ferskt i minnet.

Må le av den hunden ass. Jeg satte meg klar med godbiter og klikker, Dina tilbyr "danse", rygge, bukke, bite eier i hånda, gå rundt, sirkle, bjeffe, sitt og dekk i et forrykende tempo. Men det var "danse" som gikk igjen mest. Altså helt opphengt på å gå feil vei ("feil" ift hva vi skulle øve på nå). Starter med å klikke henne for å ha hodet i ro (alternativet hennes var å slenge hodet mot venstre før jeg rakk å tenke meg om). Steg 1 på "snurre" er altså "ha hodet i ro". God logikk. Så begynte jeg å klikke henne for bevegelse i kroppen som ikke dreide seg om å gå til venstre. Stort sett satte hun seg eller rygga. Steg 2 for å lære "snurre" er altså å belønne "sitte" eller "rygge". Så tenkte jeg at jeg skulle klikke for at Dina ser mot høyre. Det gjorde hun aldri, men hun så en del mot venstre... Fordi hun ikke får respons på det, så snur hun seg tilbake til meg. Jeg klikker for det. Steg 3 av "snurre" mot høyre er altså "ombestemm deg igjen etter du har begynt å snurre mot venstre". Regner med at alle nå ser hvor nærme jeg er å få en hund som snurrer mot høyre?? :) Vi er altså forbi belønning for "hode i ro" og "sitt" og rygg" og i ferd med å avslutte "snu deg mot venstre og kom samme vei tilbake igjen til utgangspunktet".
Men SÅ kommer shapingens gleder inn :o) For nå har Dina begynt å lure på om det kan være det at hodet snur seg litt til høyre når hun ombestemmer seg fra "danse" som kan være greia. Innimellom tester hun å begynne på "danse" før hun snur seg, men mer og mer så tester hun å stå stille og bare bevege hodet ørlite grann mot sin høyre. Jippi!!! Fikk fram litt mer og mer hodebevegelse til høyre, og på slutten også noen steg (litt tilfeldig tror jeg men). Så kjørte jeg noen runder med håndtarget igjen, og nå starta hun mye bedre selv!

Så godt at to metoder kan hjelpe hverandre så fint :o) Også bare elsker jeg shapingprosessen. Når jeg har god tid og kan klikke for det som virker som helt feil ting å klikke for, men så blir resultatet rett likevel. Som da jeg skulle trene tantes husky til å gå pent i bånd, og jeg i starten klikka for at han trakk (men litt mindre enn han kunne gjøre), så for at han trakk forsiktig, så for at han gikk i stram line men uten å legge all vekta på, så for at han begynte å få med seg når jeg endra tempo, så for å gå foran meg med litt slak line, og helt til han på slutten gikk rundt meg på tur, og ba om lov når han ville bort på et gress eller for å få tisse på en busk som var utenfor båndets lengde - og som nå som jeg oppdager på Dina at hun er så opphengt i "danse" at jeg må klikke for ting som slettes ikke ser ut til å bli "snurre". Når jeg driver med sånt som det, da føler jeg at man har bevist at man har stor tro på metoden - at det KOMMER til å virke. Og jeg elsker det! Å jobbe sånn, og å se hvordan det virker. Jeg jobber ikke sånn så mye, for jeg føler at jeg må ha mye tid for å få prosjektet ordentlig ferdig. Men det er gøy!!!

Dinas "snurre" er jo langt fra ferdig, og jeg kommer til å fortsette å jobbe med begge metodene tror jeg. Kanskje mest fordi jeg så underveis at håndtarget ut fra meg (som det ble i dag) kan egentlig være et fint signal til Dina om at hun skal gjøre "snurre". På "danse" som hun bare kan fra frishaping, så har jeg naturlig nok ikke et håndtegn på det. Men det KAN være lurt å ha et håndtegn på noen av øvelsene i freestyle, om hunden ikke skulle høre hva du sier pga musikken, eller den blir forstyrra av noe utenfor. Men de må jo kunne det på bare kommando også!

Resten av tiden trente vi på baklengsslalom - og Dina overrasker med å kunne det bedre enn jeg husker å ha lært henne det. Alltid fint det. Hun snur seg fint etter å ha rygga ut også, og vi begynte å fjerne at hun får belønning for hvert ben, hun måtte gå to ben innimellom før hun fikk belønning og jeg varierte hvor hun starta, slik at belønninga kom på ulikt sted. Hun har av og til litt problemer med å starte rygginga. Å si at det er et problem er kanskje litt dårlig gjort mot Dina, det er bare at jeg vil at hun skal starte med en gang, og ikke sette seg ned og tenke over det litt først.... Så jeg kan ha noen økter hvor fokuset bare er raske starter. Også må jeg være forsiktig med å ikke dra strikken for langt når det gjelder hvor langt hun må gå før belønning, hun hadde tendens til å bli litt frustrert av det, og jeg tror det kommer av at hun kanskje egentlig ikke kan det så godt som hun presterte i dag (jf. mine tanker om at jeg kanskje egentlig ikke har lært henne å være på det nivået vi drev på i dag.... Det var bare det at hun gjorde det så himla bra helt av seg selv helt fra starten av! :o))

Etter at vi hadde fått igang bakbena med å gå baklengsslalom, så satte vi i gang med å rygge rundt meg. Flinke Dina! Har en del igjen før den er perfekt, men hun er jammen god!! Tror jeg skal være flink framover til å starte henne fra ulike posisjoner rundt meg, at jeg ikke starter med henne på venstre side hver gang. Om Dina etterhvert skjønner at hun skal gjøre samme bevegelse uansett hvor "på kroppen min" hun er, så tror jeg den blir lett å slå sammen til en sammenhengende bevegelse.

Flinke Dinaen min som kan mer enn jeg tror!

Helt på slutten en kommentar om Mias trening til canis-cup: På trening i går lå hun helt stille med kropp og ben, bare hodet beveget seg for å slikke litt snute og ta øra bakover da forstyrrelsen (Lajla) kom og slang rundt på leka hennes, frista med stemmen og dro leka "hoppete" på bakken. Verdens beste Mia! Jeg har vurdert om jeg ikke skulle starte Mia på neste cup-dag, for jeg syns det hadde vært forbanna synd om forstyrrelsene der skulle ødelegge hennes egentlig svært gode og stabile fellesdekk. Jeg har jo glemt å trene dekk med forstyrrelser nærme Mia, og i starten av denne treninga (som vi begynte med for halvannen uke siden), så reiste hun seg opp på absolutt alle forstyrrelser, uansett hvor små og snille jeg syns jeg lagde dem, så spratt Mia opp HVER gang. Skikkelig god trening. Men så plutselig bestemte hun seg for å takle forstyrrelsene (ikke vet jeg hvordan eller hvorfor hun bestemte seg for dette), og etter det har det gått vanvittig bra, den ene kraftige forstyrrelsen etter den andre. Så nå satser jeg på at den gode trenden fortsetter, og at vi klarer brasene på konkurransen på torsdag :o)

1 kommentar: