torsdag 26. november 2009

planer

Fikk et spørsmål om hva planene mine var med den nye hunden. Da svarte jeg dette: "Vår første plan er å debutere i rally-lydighet i januar, og så skal vi jobbe mot bronsemerket i vanlig lydighet etter jul, før vi går på spor-trening når snøen forsvinner. Mye planer altså =) Den eldste skal starte i klasse 3 i rally i desember, og skal starte i lp 1 tidlig på våren og agility til sommeren. Lurer på om jeg rekker alt dette? ;o)".
Og det betyr jo bare at når jeg har sagt det så må jeg gjøre det. Så det er altså våre tre sine mål for neste halvår!
I tillegg har jeg jo et mål i freestyle også; å starte med Mia våren 2010. Må jammen sette i gang med seriøs trening skal jeg få til målene =)

Ellers er vi godt i gang med stubbe, men om Mia hører at det er noe forskjell på ordene stubbe og stein enda, det tror jeg ikke. Hun går opp og setter seg uten å tenke så mye tror jeg, hun gjør du automatisk, så om jeg sier det ene eller andre når det er en stubbe/stein foran henne, det spiller ingen rolle. Skal sette på ord på stubbe en stund til før jeg tester en dag med både stein og stubbe i nærheten og ser om hun går rett :)

Fram til stevnet i desember må vi trene mye på rygging også. Rygge foran trenger hun en god del erfaringer på for å unngå at hun setter seg. Den ved siden av meg går bra, men har aldri testa den etter å ha gjort flere andre momenter først.

Dina og jeg har begynt på grunnkurs i hverdagslydighet, første gang på tirsdag, og skal dit i dag også. Dina syntes det var et fryktelig sted før kursstart, spiste ikke godbiter eller noen ting (og det tror jeg skal mye til!). Vi hadde avtale om at vi skule få bytte til en roligere gruppe om det ble for heftig.
Men så, da Dina skjønte at det var trening og ORDENTLIG GODE godbiter som var på gang, så løsna hun veldig fort!! Gikk fra halen mellom bena, gjemme seg, ikke spise godbiter til å komme ut av bilen som et flyveekorn med bena til alle kanter, halen rett til vers på Dina-vis, med knallkontakt og en vanvittig iver :o) Morsom opplevelse og fin-fin hund å trene med! To ganger i løpet av to og en halv time låste hun seg litt, mulig pga de andre hundene, og var noe treg å få i gang, men det kom seg hver gang da også.
Når vi har trent hjemme i går og i dag har jeg erfart at hvis jeg legger ut godbiten til Dina, så klarer hun ikke sitte og vente, men hvis jeg KASTER den ut, da er det den naturligste ting i verden og sitte å vente før kontakt. Forstå det den som kan =)
Merker i hvert fall stor forskjell på de siste to dagene nå ift Dinas kontakt til meg på tur. Og det er jo bra =)

Karl Magnus har begynt å være mye hyggeligere mot hundene både når de kommer inn etter å ha vært ute og når han selv kommer hjem til de. Da blir mor glad! :) Ikke at han har vært uhyggelig før altså, bare uinteressert, men nå kommer det seg, he he =) De får tilogmed lov til å hoppe! Og det er jo bra, siden jeg SYNS at hundene jeg har hjemme skal gjøre det.... Ikke helt normalt i forhold til hva som er malen til de fleste andre men... Koselig er det når de hopper rundt og slettes ikke klarer å begrense seg! :o) Mia og Dina oppfyller mine forventninger ift hopping og ubegrenset glede til det fulle, trenger ikke be dem to ganger om å bli fra seg av hoppe-glede når jeg kommer hjem akkurat.... =)
Lurer på hva jeg gjør den dagen jeg får en hund som ikke hopper. Om jeg da skal LÆRE den å hoppe, eller om den skal få gå rundt blant folk og kunne oppføre seg, også kan jeg late som at det er jeg som har gjort det sånn og at det er en "selvfølge" at hunder har alle fire bena i bakken...? Må tenke litt på den der ;-)

2 kommentarer:

  1. høres ut som om Dina er i farta :0) det er ikke ofte jeg har opplevd henne usikker på nye steder, men når jeg tenker meg om så trener vi jo ofte på de samme stedene og med de samme hundene . . . men det er godt og lese at det løsnet fort :0)

    SvarSlett
  2. Jeg opplever Dina som utrygg i en del situasjoner, når noe er nytt. Om hun er kjent med menneskene (men trenger ikke ha kjent de lenge) som er der er hun usedvanlig trygg med de, og om hun er på vant sted er hun trygg. Med en gang noe er nytt blir hun litt utrygg, opplever jeg det som. Alt hjelper med Mia i nærheten, så det har nok vært godt for Dina å ha henne der i starten =)
    Men hun er forholdsvis enkel å få ut av det ekle, også når hun er alene, så det er ikke noe problem :) Også er det jo da genialt å gå kurs med Dina hvor bare hun er med, så får hun trening i å takle ting helt på egenhånd.
    For øvrig syns jeg det er fint med en hund som godt kan fortelle skumle mennesker at de er skumle og bare kan ha seg vekk. Er det jeg har savna skikkelig etter Gaya, og som Mia ikke har mye av. Men Dina ordner opp, he he :) Er ikke så overbevist om at hun virkelig ville gått på om noen hadde gjort meg noe men....? :D

    SvarSlett