søndag 18. oktober 2009

momenttrening pays off!!

I går tok vi bronsemerket i lydighet!!! Jeg var veldig spent på forhånd, for vi er jo ikke akkurat drevne i sporten... Det er man vel sjelden når man skal ta bronsemerket, men vi har ikke vært på rene lydighetstreninger mer enn en gang siden jeg fikk Mia, og selv da endte vi opp med å sette opp en rallybane på slutten.... :o)

Jobbinga mi har vært momenttreninger på alle fronter, med stort håp om at det funker når man setter det sammen ;-) Jeg leste en gang om en som gikk lydighet som kun jobba momenter, og trente mye og variert i alle varianter, og som alltid satte sammen momenter etter hverandre på trening i "vill" rekkefølge, slik at hunden aldri visste hva som kom etterpå, men kun måtte konsentrere seg om å gjøre det momentet den til enhver tid fikk beskjed om. Det endte med at når de kom på konkurranse så visste ikke hunden hva det innebar av øvelser og rekkefølger, gikk bare å venta på neste nye treningsoverraskelse =) Det blir i hvert fall ikke kjedelig for hunden på den måten. Terping på momenter til en viss grad for å få de til å sitte, men aldri terping på hele øvelser, og dermed kunne hunden aldri forbinde kjedsomhet med hele øvelser inne i ringen (og den visste jo aldri hva som kom heller) =)
Nå skal det sies at selv om jeg har hatt dette i bakhodet har jeg jo aldri hatt noen PLAN om å gjøre det på den måten....
Men nå ble det sånn likevel, he he. Vi har ikke gjort noen av øvelsene bra i fullstendig øvelse før vi kom på bronsemerket vi. Hun lå først gang i 2 min i enkeltdekk kvelden før vi skulle avgårde( men da stod jeg 2 meter unna). Innkalling har vi gjort, men aldri med så lang avstand. Vi har aldri gått så lenge hverken på lineføring eller fri ved fot. På tannvisning har jeg faktisk testa hel øvelse, men aldri fått det til ordentlig fordi Mia har trukket seg unna. På dekk har vi trent dekk og gå i fra, eller lineføring til holdt og dekk, aldri kobla det sammen. På stå har vi aldri begynt i utgangsstilling osv osv osv =)
DRITFORNØYD med Mia med andre ord!!! Alt gikk ikke perfekt - ikke annet å forvente når hun tross alt aldri har gått så lenge uten belønning før! Hun har jo ikke gått en hel øvelse uten belønning før en gang, siden vi aldri har satt dem sammen ordentlig! Så med tanke på DET, så gikk det jo perfekt likevel :)
I klasse 1 er det jo bare fellesdekk og hinder som er forskjellen. Hopp kan hun, og fellesdekk er ikke noe vanskeligere enn enkeltdekk, heller lettere tror jeg (Mia ser på de andre hundene og gjør akkurat som dem stort sett, så om de andre ligger så må jo hun det også - fått mye gratis på fellesdekk der gitt =) ). Hva hun gjør om en av de andre hundene reiser seg opp og begynner å løpe rundt er jeg litt usikker på men... Konkurranse på vårparten er herved bestemt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar